Scenariusz imprezy szkolnej przeznaczonej dla uczniów klas I – III z okazji powitania wiosny
Temat: Wiosno przyjdź! Data realizacji: 21 marca 2005r. Cele ogólne: • kultywowanie zwyczajów, obrzędów. • uwrażliwianie na piękno przyrody wiosennej. • doskonalenie umiejętności prezentowania się przed publicznością. Cele szczegółowe: Uczeń: • wie, kiedy rozpoczyna się kalendarzowa wiosna • potrafi recytować wiersze i śpiewać piosenki o wiośnie • potrafi wymienić pierwsze wiosenne kwiaty oraz wymienić ptaki przylatujące do nas wiosną • umie kulturalnie rywalizować i właściwie zachować się podczas szkolnej imprezy Metody: • słowna • praktycznego działania • problemowa Formy: • zbiorowa, jednolita i zróżnicowana • indywidualna zróżnicowana • inscenizacja Środki dydaktyczne: • materiały potrzebne do wykonania Marzanny • farby, arkusze papieru, pędzle • puzzle • zagadki • rozsypanka wyrazowa • kaseta z utworami muzycznymi • stroje: wiosny, wiewiórki, jaskółki, bociana, szpaka, ogrodnika • rekwizyty • dekoracja wiosenna Przebieg zajęć: 1. Zgromadzenie się uczniów w sali. 2. Powitanie i wprowadzenie do tematu 3. Wiosenne konkursy – turniej klasowy 4. Przedstawienie „Wiosno przyjdź!” 5. Wspólne topienie Marzanny
Ad.2 Narrator: Kalendarzowa wiosna rozpoczyna się 21 marca, ale z tą prawdziwą różnie bywa. Bardzo chcemy by już do nas przyszła, byśmy mogli ją uroczyście powitać. Musicie jednak udowodnić, że jesteście gotowi na jej przyjście. Czekają na Was zadania do wykonania. Jeśli sprawnie poradzicie sobie z nimi na pewno spotkamy wiosnę. Zapraszamy do wspólnej zabawy.
Ad.3 Trzyosobowe drużyny z każdej z klas I, II , III wykonują następujące zadania: • Marzannę z otrzymanych materiałów (patyki, bibuła, papier kolorowy, pończocha, wata, sznurek) • malują Panią Wiosnę według inwencji własnej • układają puzzle – wiosenne kwiaty; odgadują ich nazwy • rozwiązują zagadki dotyczące zwiastunów wiosny • układają przysłowia o wiośnie z rozsypanek wyrazowych. Jury złożone z nauczycieli ocenia wykonanie zadań punktując w skali 1 – 4. Zwycięzcą zostaje klasa, która zgromadziła największą ilość punktów, w nagrodę otrzymuje dyplom, a pozostali uczestnicy dostają nagrody pocieszenia.
Ad.4 Przedstawienie „Wiosno przyjdź!”
Wiewiórka: Choć wiatr jeszcze chłodny i śnieg często pada, ktoś wiosenne figle w polu, w lesie płata: to trawkę zazieleni, to kwiat wymaluje, z promieniami słońca cichutko tańcuje. Wiewiórka: Kto tam? Jaskółka: To ja - czarna jaskółeczka. Czy można już pod strzechą budować gniazdeczka? Wiewiórka: Wiosny jeszcze nikt nie widział jaskółko maleńka. Ale choć tu do nas, poczekaj na pieńku. Borsuk: Aaa! Słonko mnie zbudziło. Chyba pora wstawać, przed norką posprzątać, w kątach pozamiatać. Wiewiórka: Borsuczku, borsuczku, nie widziałeś wiosny? Borsuk: Cóż masz wiewióreczko głosik tak żałosny? Nie widziałem jeszcze upragnionej wiosny. Ale jest na pewno, już bardzo bliziutko, bo na dworze cieplej, a w norze suchutko. Jaskółka: Bocianku, klekocie, wiosny nie widziałeś, gdy z cieplutkich krajów wysoko leciałeś? Bocian: Kle, kle, kle! Widziałem jak Marzannę chłopaki topili. Złą macochę zimę dzisiaj wygonili. Borsuk: Teraz tylko czekać, zaraz się tu zjawi, zazieleni łąki, poodświeża sady! Wiewiórka: Chodźcie wszyscy, głośno wiosnę zawołamy, może nas usłyszy i tutaj się zjawi. Razem: Wiosno! Wiosno! Nasza siostro! Przyjdź tu do nas, pozwól nam się już radować! Wiosna: Witam was, kochani. Słonko wam przynoszę, a do tego kwiatów dwa pełniutkie kosze. Możecie, ptaszyny gniazdka już budować! Mrozu już nie będzie, nie trzeba się chować! Szpak: Jestem szpak - podróżnik. Wróciłem z daleka Nie mam gdzie zamieszkać! Nikt na mnie nie czeka. Dziecko I: Chodźże do nas, szpaku, budkę ci zrobimy! Dziecko II: Za oknem, na drzewku równo powiesimy! Szpak: Zamieszkam w niej dzisiaj, gniazdko w środku zrobię. Dzieci będą śpiewać tu w szkolnym ogrodzie. Ogrodnik: W ogrodzie moi drodzy, mamy mnóstwo pracy. Trzeba zgrabić liście i zasadzić kwiaty! Weźcie też narzędzia, skopiemy grządeczki, równo trzeba zasiać zagon pietruszeczki. Dziecko I: Rzodkiewkę, cebulę i marchew wsiejemy, a gdy będą wschodzić, to je okopiemy. Razem: W naszym ogródeczku zrobimy porządki - zagrabimy ścieżki, Przekopiemy grządki. Na grządkach wyrośnie fasola, marchewka, sałata i groszek, czerwona rzodkiewka. Dziecko II: Ale chociaż wiosna dziś się już zaczyna, Czasem śnieg posypie, wróci sroga zima. Wiosna: Siostra zima do mnie czasem zajrzy na chwileczkę. Wtedy się - dzieciaki - cieplutko ubierzcie! Maleńkie roślinki przed mrozem ochrońcie, ptaszkom do karmnika jeszcze zboża dajcie! Dziecko III: Przyniosłem wam bazie z tej wierzby znad rzeczki. Wyglądają ślicznie, jak małe koteczki. Dziecko I: Tak dużo gałązek przecież rwać nie musisz! Z czasem wszystkie zwiędną, a ty je wyrzucisz. Dziecko III : Rozdam wszystkie dzieciom po lekcji, na przerwie. Nikt już gałązeczki z drzewa nie oberwie! Wiosna: Nie zrywajcie kwiatów! Gałązek nie łamcie! A teraz w krok za mną na pola ruszajcie! Będziemy malować na zielono trawy, bielić przebiśniegi, żółcić tulipany. Dziecko IV: Tyle jest łagodności w wiośnie... a jednak ta wiosna przepędza zimę bezlitośnie. A kiedy wszystko się zazieleni i nie będzie już końca kwiatom, dojrzała wiosna się zmieni, jak zawsze - w lato. Dziecko II: Wszyscy stoją równo, więc rzędem ruszamy! Wiosnę jak należy, wesoło witamy! Wiosna tuż, tuż - piosenka Gdy ozimina szumieć zaczyna, że nie powróci mróz. To po tym można od razu poznać, } że wiosna jest tuż, tuż! }bis Krążą nad domem boćki znajome, goście zza siedmiu mórz. To po tym można od razu poznać, } że wiosna jest tuż, tuż! }bis Śpiewa skowronek dźwięczny jak dzwonek, że gniazdko ma wśród zbóż. To po tym można od razu poznać, } że wiosna jest tuż, tuż! }bis Gdy zerwiesz bazie małe na razie, zaraz je w wodę włóż. To po tym można od razu poznać, } że wiosna jest tuż, tuż! }bis Gdy wszystkim w koło będzie wesoło, gdy nikt nie zmarznie już. To po tym można od razu poznać, } że wiosna jest tuż, tuż! }bis
Ad.5 Po zakończeniu uroczystości dzieci wspólnie topią Marzannę.
Opracowała: Martyna Strzemińska |